More’s startup guide voor Instagram

03 Mar 2022

Instagram is een geweldig hulpmiddel voor je bedrijf. Het geeft je onderneming een gezicht en zorgt zo voor extra aandacht en verkoop. Maar hoe werkt dit sociale medium nu echt? Met deze guide heb je alles bij de hand om vlot je eigen Instagramprofiel op poten te zetten. Read on!

Tell us about your brand – Bio

Je Instagrampagina behoeft geen uitgebreide biografie. Bewaar die eerder voor een interessante blogpost op je website. De bio van je profiel is een straight-to-the-point tekstje. Gebruik korte termen die jouw merk beschrijven. Gouden tip: emoji’s als opsommingstekens! Ontdek hier hoe je dat precies doet.👇

Don’t worry you look good 💅 – Profielfoto

Wees herkenbaar! Je volgers moeten direct weten dat jij zojuist gepost hebt. Gebruik het logo van je business of een foto van jezelf! Jup, dat lees je goed: mensen zien graag mensen. Hou er wel rekening mee dat je profielfoto op Instagram een bolletje is. Je foto wordt bijgesneden naar een ronde vorm. Mix and match met een paar verschillende beelden totdat je een resultaat krijgt waar je echt tevreden mee bent.

Say hi to your followers – Stories

Stories zijn maar 24 uur beschikbaar, maar wel van goudwaarde. Ze zijn hét middel om het persoonlijk contact met je volgers te vergroten. Q&A’s, behind the scenes, updates: je hebt bijzonder veel mogelijkheden. Je kunt zelfs verhalen ‘vastzetten’ op je profiel. Zo blijven de highlights van je favoriete stories altijd beschikbaar.

Design is the silent ambassador of your brand – Branding

Je feed is een van de belangrijkste aspecten van je profiel. Je toont de buitenwereld wie je bent en waar je voor staat. Zorg voor evenwicht en samenhang. Zo creëer je visuele rust en oogt je profiel meteen een pak professioneler. Enkele tips om je op weg te helpen:

  1. Alles begint met kwalitatieve content. Denk goed na over wat je wil vertellen en hoe je dat gaat doen. Je locatie, je look, kledij, kleuren… Het speelt allemaal een rol. Geen idee hoe eraan te beginnen? Hier vind je alle tips om je content shoot optimaal voor te bereiden.
  2. Denk na over je merkidentiteit. Om je te onderscheiden heb je als bedrijf een eigen stijl en uitstraling nodig. Wat is jouw verhaal? Welk logo en welke huisstijl passen daarbij? Kies een look-and-feel die jouw waarden en visie weerspiegelt, en trek die door in je content. Neem zeker eens een kijkje op Pinterest. Daar vind je eindeloos veel inspiratie. Toch nood aan een professionele partner? Steek gerust je licht op bij onze collega’s van Maneuver. Als branding agency hebben zij alles in huis om jouw merk op onvergetelijke wijze op de kaart te zetten.
  3. Templates zorgen ervoor dat je in no-time de perfecte Instagrampost hebt. One More tip: gebruik Canva! Via deze website kan je honderden templates gebruiken. Of ze zelf ontwerpen als je in een creatieve bui bent.

Heb je alle bovenstaande tips opgevolgd? Dan is de tijd rijp om effectief te gaan posten. Er zijn specifieke grids of patronen die je kan volgen om je posts en content te stroomlijnen. Check zeker onze Instagrampost waarin we verschillende ‘grids’ in beeld brengen!

What the hashtag? – Gebruik van hashtags

Hashtags maximaliseren het bereik van je post. Zo komen je berichten ook bij gebruikers die jou nog niet volgen. Hoe gebruik je nu zo’n hashtag?

#1. Kies termen die passen bij jouw business
#2. Gebruik populaire hashtags. Als je een hashtag intypt zie je hoeveel berichten er al circuleren rond deze tag.
#3. Beperk het aantal hashtags tot dertig, anders verwijdert Instagram de volledige caption.

You are ready to go! Toch nog tips nodig na het lezen van dit artikel? Contacteer ons via onze socials, bel ons op of kom een koffietje drinken in ons kantoor.